Stiri transport

Ultima ora 

Franța intenționează să impună un salariu minim brut de 9,61 Euro/oră, peste nivelul salariului minim din Germania de 8.5 Euro/oră! Actul legislativ, care este supus votului deputaților francezi astăzi ora 17.00 impune, printre altele, companiilor străine să se alinieze la salariul minim francez. Dacă legea este votată astăzi – marți 17.02.2015, o revoluție poate fi declanșată! Textul actului legislativ care vizează liberalizarea economiei franceze prevede în fapt impunerea ca șoferii străini care muncesc in Franța să fie plătiți conform salariului minim francez care se ridică la 9,61 euro brut pe oră – urmare unei cereri formulate de companiile franceze care raportează concurența consideră neloială de țările din Europa de Est. 


Sursa : UNTRR

  Polonezii continua lupta impotriva legii germane. Vezi ultimele demersuri

 Stimati membri, 

Pozitia Poloniei cu privire la Legea salarului minim din Germania, reiese cel mai bine din demersurile guvernului si asociatiilor poloneze In urma suspendarii in 30/01/2015 de catre Germania a aplicarii acestei legi pentru tranzit prim-ministrul polonez, Ewa Kopacz a tinut o conferinta de presa in 3 februarie 2015. Ea a declarat ca va proteja in continuare antreprenorii polonezi si locurile de munca poloneze. La conferinta de presa au participat si Ministrul Infrastructurii si Dezvoltarii, Maria Wasiak si Ministrul Muncii si Politicii Sociale, Wladyslaw Kosiniak. Potrivit oficialilo polonezi, legislatia germana cu privire la salarul minim va afecta diferite ramuri ale economiei, care sunt asociate cu transportul international.
Cresterea costurilor pentru operatorii de transport va duce la cresterea preturilor serviciilor si ale produselor. Totodata cresterea costurilor pentru
transportul de persoane inseamna scumpirea biletelor, astfel mobilitatea cetatenilor va fi afectata. De asemenea a anuntat formarea unui grup de lucru interministerial, din care fac parte:
Ministrul Economiei si Finantelor, Ministrul Muncii si Politicii Sociale, Ministrul Afacerilor Externe, Ministrul de Interne, Biroul Central de Statistica, Inspectoratul sef al Transporturilor Rutiere. Scopul grupului este de a dezvolta un plan de actiuni pe termen lung pentru a sprijini in continuare
dezvoltarea industriei pentru transportul rutier. Interdisciplinaritatea grupului va permite o mai buna informare privind conditiile reale de functionare a sectorului de transport din Polonia, precum si date detailate privind efectele reglementarilor germane cu privire la salariul minim. Prima reuniune a
acestui grup a avut loc in data de 5 februarie 2015. Cu aceasta ocazie membrii grupului s-au intalnit cu reprezentantii organizatiilor implicate in
transportul rutier international si cu reprezentantii soferilor profesionisti. Ministrul Infrastructurii si Dezvoltarii, Maria Wasiak a cerut ca transportatorii
polonezi sa raporteze informatii despre eventuale activitati de control ale germanilor asupra transportatorilor polonezi. La inceputul lunii
februarie, la initiativa oficialilor polonezi, s-a format si un grup de lucru polonez-german, care actioneaza la nivel de ministrii adjuncti ai transportului
si ai muncii, cu scopul de a clarifica legimitatea regulamentului german in transportul
international. Nici asociatiile de transport poloneze nu au stat degeaba. In data de februarie 2015 in Radom a avut loc sedinta comitetului fondator al miscarii de protest a transportatorilor polonezi impotriva legii germane. La aceasta reuniun au participat mai multe asociatii regionale ale sectorului transporturilor, alaturi de cea mai mare asociatie a transportatorilor din Polonia, ZMPD. Operatorii de transport din Polonia afirma ca nu vor accepta aplicarea salariului minim nici in cazul transportului catre si din Germania, nici in cazul operatiunilor de
cabotaj. In urma discutiilor au hotarat intentarea unui proces (plangere constitutionala) in fata Curti Constitutionale Federale din Karlsruhe impotriva legii Salarului Minim din Germania (MiLoG) si alegerea unui reprezentant legal, casa de avocatura DD
Legal Attorneys and Taxadvisors din Hamburg pentru apararea drepturilor transportatorilor. Ei invita si firme de transport si asociatii din alte tari
europene afectate de aceasta lege a li se alatura acestui demers. Termenul pentru inscrierea in aceasta actiune este pana astazi 12.02.2015. Click aici
pentru vizualizarea formularului de inscriere. Asociatia transportatorilor din Lituania (LINAVA) a anuntat deja ca se alatura aceste actiuni. Nu detinem pana la aceasta ora informatii cu privire la continuarea demersurilor incepute de asociatiile romanesti de profil si nici a oficialilor romani. 

Cu stima, 

Echipa Euload

 www.euload.com

 

 Germania suspenda temporar salariul minim pentru transportatorii care tranziteaza tara 

Guvernul german a decis vineri sa suspende temporar noul salariu
minim pentru transportatorii care traverseaza aceasta tara si care viza
in special soferii din Europa de Est, scrie AFP.


"Din consideratie pentru vecini", in primul rand Polonia, unde guvernul
si companiile de transport s-au angajat intr-o campanie impotriva noului
sistem, guvernul a decis sa suspende dispozitia care vizeaza
transportul de tranzit pana la "clarificarea chestiunii juridice
europene", a declarat la Berlin ministrul Muncii, Andrea Nahles, dupa o
intrevedere cu omologul sau polonez Wladyslaw Kosiniak-Kamysz.


Interpelata de Varsovia, Comisia Europeana a lansat in 21 ianuarie o
"procedura preliminara" pentru a verifica conformitatea acestei
dispozitii cu dreptul european. Asigurand ca, din punctul sau de vedere,
aplicarea salariului minim pentru toti, inclusiv pentru transportatorii
straini in tranzit, nu incalca regulile UE, ministrul Nahles a afirmat
ca asteapta o decizie a Bruxellesului intre aprilie si iunie, in orice
caz inaintea verii.


Omologul sau polonez a salutat "o decizie buna" din partea Berlinului si
doreste ca Bruxellesul sa-si dea avizul "cat mai curand posibil".


Germania practica de la 1 ianuarie un salariu minim de 8,50 euro brut pe
ora. Este singura tara care nu acorda exceptii pentru salariatii in
tranzit, unde intra in special transportatorii, care nu petrec decat
cateva ore pe teritoriul german pe un traseu care duce, spre exemplu,
din Polonia in Spania. 

LEGE PRIVIND REGLEMENTAREA SALARIULUI MINIM IN GERMANIA (MILOG) - IN VIGOARE DE LA 1 IANUARIE 2015

Germania introduce un salariu minim legal în valoare brutã de 8,50 Euro pe orã, de la 1 ianuarie 2015

Principalele prevederi ale noii legi privind salariul minim în Germania, din informațiile primite pânã în prezent.

Salariul minim se aplicã pentru fiecare angajat care lucreazã în Germania. De asemenea, strãinii sunt acoperiți de aceastã legislație. Un operator de transport strãin ai cãrui angajați lucreazã în Germania are datoria ca înainte ca aceștia sã înceapã lucrul, sã transmitã un raport scris autoritãților competente, precizând cine executã lucrarea, unde și durata activitãților.Aceastã documentație trebuie pãstratã pentru un minim de 2 ani și prezentatã la cerere. Locul în care documentația trebuie sã fie stocatã, trebuie sã fie în Germania. Pentru strãinii fãrã un birou în Germania acest lucru înseamnã cã trebuie sã numeascã un reprezentant sau un agent autorizat care locuiește în Germania. Aceastã persoanã este de asemenea rãspunzãtoare în fața guvernului german privind aplicarea legii salariului minim. Angajatorul, dar, de asemenea, și clientul rãspund solidar de respectarea legii salariului minim. Ambii pot primi o amendã maximã de 500,000 Euro, dacã se încalcã legea. Autoritãțile Vamale germane sunt responsabile de respectarea legislației și monitorizare.Consecințele pentru sectorul transporturilorLegislația se aplicã și în sectorul transporturilor. Toate operațiunile de transport cãtre, de la și chiar prin Germania sunt supuse acestei legislații. Deoarece legea intrã în vigoare la 1 ianuarie 2015, ar fi fost de așteptat ca Germania sã fie pregatitã de acest lucru și  gata sã rãspundã la toate întrebãrile din sector. Nimic nu este mai puțin adevãrat.  Asociații profesionale din alte State Membre UE, au avut contact intensiv cu o serie de organizații și autoritãți germane în ultimele luni, desigur și vamale. Este dezolant sã se constate cã însãși autoritatea responsabilã de monitorizarea și execuția acestei legi (vama) nu este în mãsurã sã dea informații privind modul cum strãinii trebuie sã aplice aceastã lege. Nu pentru cã nu ar vrea, ci pentru cã nici  ei nu știu.Proiectele de texte de lege obținute pânã în prezent afirmã, în rezumat, urmãtoarele pentru sectorul transporturilor:Spre deosebire de datoria obligatorie de raportare zilnicã, angajatorii care se ocupã de activitãți mobile (deci de transport) pot utiliza "Einsatzplanung" (planificare totala) în loc de "Einzelmeldungen" (rapoarte separate). Aceasta înseamnã cã un angajator poate sã facã o listã totalã a conducãtorilor sãi auto, pe care sã fie menționate urmãtoarele:- Începutul și durata probabilã a activitãților- Șoferii care probabil urmezã sã opereze transporturile- Data de naștere a conducãtorilor auto- Date privind adresa șoferilor.Raportul se poate face pentru o perioadã de cel mult 6 luni. Bundesfinanzdirektion West din Köln este responsabil de înregistrare.În cazul în care documentele se gãsesc în strãinãtate, o dovadã trebuie sã fie adãugatã pe lista, prin care se declara cã documentele, la cererea autoritãții vamale, pot și trebuie monitorizate. Nu este clar modul în care aceastã declarație ar trebui sã arate. Posibilele schimbãri  ale conducãtorilor auto menționati pe lista nu e nevoie sã fie transmise în aceastã perioadã de 6 luni.Sursă: IRUInformații suplimentare:Salariul minim se va aplica tuturor angajaților ("beschäftigt"), pe teritoriul Republicii Federale Germania. Indiferent dacă angajatorul este stabilit în Germania sau în altã țarã, angajații în sectorul transporturilor sunt angajați în Germania în timpul perioadelor de muncã executate în Germania. Astfel, dispozițiile legii se vor aplica, de asemenea și în cazurile de cabotaj și de tranzit. Pentru fiecare orã pe care lucrãtorul în transporturi o efectueazã pe teritoriul german, se va aplica salariul minim.Conform Legii germane privind detașarea lucrãtorilor (Arbeitnehmer-Entsendegesetz), salariul minim reprezintã o ratã minimã de platã. Termenul de ”ratã minimã de platã” este definit de jurisprudența Curții de Justiție Europene și de Curtea Federalã germanã pentru Dreptul Muncii. Termenul face legãturã cu Directiva privind detașarea lucrãtorilor a Uniunii Europene, în temeiul cãreia salariile minime obligatorii trebuie sã fie aplicate fãrã discriminare pentru angajatori naționali și strãini deopotrivã. Legea germanã privind detașarea lucrãtorilor transpune aceastã directivã în legislația germanã.Autoritãțile vamale germane, care reprezintã autoritãțile competente pentru aplicarea condițiilor minime de muncã în conformitate cu Legea privind detașarea lucrãtorilor care va intra în vigoare începând cu 1 ianuarie 2015, au publicat informații generale cu privire la elementele de remunerare care pot fi considerate a fi parte din salariul minim conform Legii privind detașarea lucrãtorilor. Pagina web privind informații suplimentare (click aici) va fi actualizatã în zilele urmãtoareCa regulã generalã, salariul minim se aplicã tuturor angajaților, fãrã excepție. § 22 din Legea privind detașarea lucrãtorilor prevede cã anumite grupuri reprezentând stagiari, angajați sub vârsta de 18 ani în cazul în care nu au calificare în formare profesionalã ("abgeschlossene Berufsausbildung"), ucenici și, în anumite condiții șomerii pe tremen lung, nu au dreptul la salariu minim. În prezent, nu sunt planificate modificãri în domeniul de aplicare al Legii privind detașarea lucrãtorilor.În ceea ce privește obligația de a notifica detașarea lucrãtorilor în Germania (§ 16 din Legea privind detașarea lucrãtorilor), care se aplicã în anumite sectoare, inclusiv în sectorul transporturilor, Ministerul Federal al Finanțelor a transmis un regulament care, pentru anumite grupuri de angajați, modificã obligațiile respective de notificare. Acest regulament include lucrãtorii mobili ai cãror muncã nu este legatã de un singur loc de muncã definit, în special în cazul transportului de mãrfuri.În ceea ce privește obligația de a înregistra începutul, încheierea și durata de timp de lucru zilnic a unui angajat care se aplicã în anumite sectoare, inclusiv în sectorul transporturilor (§ 17 Legea privind detașarea lucrãtorilor), Ministerul Federal al Finanțelor a transmis un regulament care simplificã și modificã procedeul de înregistrare pentru anumite grupuri de angajați mobili. Acest regulament se va aplica, în multe cazuri, și lucrãtorilor mobili din sectorul transporturilor.

Sursă: Johann Friedrich Colsman, Atașat pe probleme de Transport Germania


De la 1 ianuarie 2015 Germania introduce un salariu minim brut de 8,5 euro pe ora pentru mai multe categorii sociale printre care si lucratorii din domeniul transporturilor, expeditiilor si logisticiiDesi la prima vedere parea ca aceasta obligatie revine numai angajatorilor germani si a celor straini care desfasoara activitati de transport si expeditii in Germania, o lectura mai atenta a documentului releva ca toate activitatile de transport de pe teritoriul Germaniei, fie ca vorbim de transport intern, transport in regim de cabotaj, transport international cu incarcare/descarcare din Germania, cat si transport in tranzit prin Germania se supun acestei noi legi, adoptata in august 2014.Important de remarcat este faptul ca transportatorii romani nu au obligatia de a plati soferii cu 8,5 euro pe ora pentru toate cele 28-31 de zile ale lunii, ci numai pentru zilele in care soferul firmei respective se afla pe teritoriul Germaniei. Astfel, daca din 30 de zile ale lunii, soferul unei firme petrece doar 10 zile pe teritoriul Germaniei, atunci numai pentru acele 10 zile are obligatia de a-si plati soferul cu salariul minim prevazut in Germania.Chiar si asa, situatia este foarte greu de gestionat de catre firmele romanesti de transport, care au obligatia de a notifica autoritatea vamala din Germania, pentru fiecare cursa de transport care atinge teritoriul Germaniei, care este numele soferului care conduce camionul, data nasterii, cand intra pe teritoriul Germaniei, cand iese etc., birocratia fiind cel putin la fel ca in Romania, cel putin din acest punct de vedere.In plus, angajatorii romani trebuie sa pastreze documentele doveditoare platii salariului minim pe durata sederii soferului in Germania timp de doi ani.Firmele care fac transporturi pe baza unor contracte regulate si au un numar estimativ de curse pe luna pot trimite aceasta notificare catre autoritatea vamala o data pe luna sau la trei luni, urmand sa revina cu completari acolo unde este cazul.Este clar ca, cel putin pentru primul an de la intrarea in vigoare a acestei legi, autoritatea competenta nu va putea face fata valului birocratic de inregistrari, mai ales ca specialistii germani recunosc ca nu au nici pe departe suficient personal pentru a gestiona aceasta situatie. Daca abia fac fata inregistrarii documentelor, este clar ca de control nici nu poate fi vorba pana in 2017. Asta daca nu cumva Comisia Europeana sesizeaza ca pretentia germanilor este exagerata si contravine cadrului legislativ european si intre timp legea se abroga sau se schimba aplicabilitatea.Cert este ca, pana una-alta companiile de expeditii din Germania solicita firmelor romanesti de transport subcontractoare sa semneze noi acorduri pentru 2015 prin care isi iau si obligatia de a-si remunera soferii cu salariul minim prevazut in Germania pentru toate ”activitatile de transport care ating teritoriul Germaniei”, acoperindu-se, astfel, in fata legii germane, care cer expeditorilor sa garanteze ca subcontractorii cu care lucreaza indeplinesc aceste cerinte, fiind trasi la raspundere in caz contrar.Avocat Ciucă Marius Florin